pátek 16. ledna 2009

MUI 75A, JetiBox, Jeti Duplex

Jak jsem již psal dříve, můj vysílač jsem vybavil univerzálním modulem Duplex od Jeti. Nebyla by to moje duše technika a hračičky, kdyby hned nezatoužila využívat všech možností, co systém Duplex nabízí. Inu vydal jsem se na další nákup a pořídil senzor MUI 75A pro měření napětí do 60V a proudu 75A a Jetiboxu.

Na systému mě zaujalo nejen to, že údaje o napětí a proudu palubních pohonných akumulátorů lze přes systém Duplex přenášet do vysílače, ale i možnost senzor s Jetiboxem použít i v "offline" verzi jako domácí ampérmetr do 75A. Zrovna jsem totiž řešil aktuální potřebu změřit odběr motoru sahající nad schopnosti mého multimetru a zvažoval jsem koupi modelářského wattmetr, ale nákupem MUI 75A jsem zabil "dvě mouchy jednou ranou". JetiBox má ale ještě širší možnosti použití, o tom ale dále.

Senzor MUI 75A je velký necelé 3cm. Má asi 20cm dlouhý "datový" kabel - ten se připojuje do konektoru EXT na přijímači, nebo přímo do Jetiboxu, dále dva vodiče pro měření napětí a konečně dvě zabudované dutinky 4mm pro měření proudu.

Protože hodlám měřit napětí pohonného akumulátoru (případný přijímačový akumulátor dokáže Duplex měřit již v "základu") a protože chci v budoucnu využívat senzor ve více modelech, zhotovil jsem si dva mezikusy z odbočkami pro měření napětí. Akumulátor se tedy nyní připojí na konektory vpravo a regulátor kladným pólem přímo do senzoru a mínusem do mezikusu.

Aby v budoucnu nebyla jakkoli omezena variabilita použití, vodiče pro měření napětí jsem vybavil konektory 2mm. Celá sestava je zřejmá z obrázku.

Po dokončení mezikusů jsem hned čidlo začal testovat na stole. JetiBox je napájen čtyřčlánkem NIMH (což je jediná nevýhoda oproti wattmetru, který je napájen z měřeného zdroje). Do druhého konektoru Jetiboxu je připojeno čidlo. Pro testy jsem použil dvoučlánek LiPol a "čtyřstovku" se stejnosměrným regulátorem ze šuplíku. Regulátor je pro účel tohoto testu ovládán klasickým přijímačem 35MHz.
Nechci citovat návod, ale v této konfiguraci se na displeji Jetiboxu zobrazuje aktuální napětí a proud. V dalších podmenu pak můžeme zjistit aktuální vyčerpanou kapacitu, dobu průchodu proudu, minimální a maximální hodnoty a další. Pochopitelně všechny možnosti demonstrované na tomto "stolním" testu zůstávají i při bezdrátovém provozu přes přijímač Duplex. Pro provoz elektroletů bude asi nejzásadnější informace o vyčerpané kapacitě, ale již se také moc těším na porovnání proudu ze statického měření a ze vzduchu. S touto možností je optimalizace pohonu a vrtule hračkou!

Zde je krátké video z testu:


K mému vysílači plánuji připevnit držáček na Jetibox, abych mohl údaje sledovat při letu, ale obrovskou výhodou také je, že Jetiboxem lze nastavit limity pro proud, napětí a kapacitu. Po překročení některého parametru začne pípat modul ve vysílači morseovkou písmena U, I, nebo C podle toho, který limit byl přerušen. Jetibox tedy nemusíme sledovat, ba ani nemusí být připojen a modul ve vysílači nám - například tónem -.-. (Capacity) dá vědět, že je čas přistát....

Nebyl by výčet možností systému úplný, kdybych nezmínil další "vychytávku" Jetiboxu a tím je možnost používat jej jako testeru serv.

Stačí jednoduše připojit čtyřčlánek - nebo jiný odpovídající zdroj a do druhého konektoru servo.
Jetibox automaticky rozpozná situaci a přepne se do režimu servotesteru. Zde máme možnost volit generátor impulzů (například pro nastavení středu), cyklovač s možností určit délku i rychlost dráhy a test rychlosti serva. Úhloměrem nastavíme potřebnou dráhu páky (většinou 60°) a Jetibox nám oznámí čas potřebný pro přejetí dráhy..úžasné!

Ve výčtu možností nesmím zapomenout uvést to, pro co byl Jetibox původně určen, to jest nastavování regulátorů JETI řady SPIN. I zde jsou možnosti široké, od základních nastavení časování, brzdy, vypínacích napětí, až po odečítání max proudů a teploty přímo z regulátoru.
Zde je jediná škoda, že regulátory SPIN jsou bohužel jedny z nejdražších na trhu.

Závěrem mohu jen a jen chválit. Mám nejen velkou radost ze všech možností komponentů systému Duplex, ale i z toho, že se konstruktérům podařilo realizovat tak promyšlený a všestranný systém. A těší to o to víc, že to bylo vymyšleno "u nás doma" v Čechách!
Dávám systému Duplex velkou jedničku a přeji celosvětový úspěch!

Žádné komentáře: