Konečně se mi podařilo zaznamenat letové video Beavera :)
Blog o mé lásce letadlech a to jak těch opravdovských, tak těch zmenšených rádiem ovládaných...
neděle 17. května 2009
úterý 5. května 2009
EasyGlider Selfvideo
Tak jsem trávil víken na chatě...počasí bylo parádní, tak jsem vzal mého EasyGlidera na louku za vesnici. Bylo tak krásně a taková "pohoda" že jsem se s vámi zkusil podělit alespoň samo-videem :)
Classic EP od Phoenixu
Abych zahnal smutek nad ztrátou Chipmunka, pořídil jsem nové letadlo..:) Tentokrát raději něco většího a alespoň trochu bytelnějšího. Protože jsem toužil po příďovém podvozku, vybral jsem si model Classic EP od Phoenixu. V tomto případě jsem oželel maketovost ve prospěch univerzálního tréninkového stroje, který by měl snést i nedokonalé přistání na hrbolatém povrchu našeho letiště.

Rozpětí Classica je 1,42m, letová váha pak do 2Kg.
Plánuji následující vybavení:
Motor Turnigy SK3548/900 (cca 750W)
Regulátor Turnigy Plush 60A
Aku 4S1P 3700mAh Rhino
Serva 3x HS-475HB
Přijímač Jeti Duplex R6 s MUI75A
První dojmy ze stavebnice jsou velmi pozitivní. Konstrukce je robustní, potah bez kazu.
V současné době čekám na objednanou elektroniku, takže jsem zatím jen slepil křídlo, přilepil ocasní plochy a sestavil lože motoru. Vše proběhlo bez problému a jednoduše. Pro příště bych ale raději zvolil 30min epoxid místo 5min, protože lepené plochy jsou přeci jen dost velké a je trochu honička stihnout vše natřít dříve než epoxid začne tuhnout :)
Mám-li to krátce shrnout - za 1700,-Kč paráda! Doufám, ze se brzy budu moci pochlubit s letovými vlastnostmi..

Rozpětí Classica je 1,42m, letová váha pak do 2Kg.
Plánuji následující vybavení:
Motor Turnigy SK3548/900 (cca 750W)
Regulátor Turnigy Plush 60A
Aku 4S1P 3700mAh Rhino
Serva 3x HS-475HB
Přijímač Jeti Duplex R6 s MUI75A
První dojmy ze stavebnice jsou velmi pozitivní. Konstrukce je robustní, potah bez kazu.
V současné době čekám na objednanou elektroniku, takže jsem zatím jen slepil křídlo, přilepil ocasní plochy a sestavil lože motoru. Vše proběhlo bez problému a jednoduše. Pro příště bych ale raději zvolil 30min epoxid místo 5min, protože lepené plochy jsou přeci jen dost velké a je trochu honička stihnout vše natřít dříve než epoxid začne tuhnout :)
Mám-li to krátce shrnout - za 1700,-Kč paráda! Doufám, ze se brzy budu moci pochlubit s letovými vlastnostmi..
Konec Chipmunka
Neradostná zpráva je, že Chipmunk od Hyperionu je na třísky..:( Nebudu mlžit, bylo to "rukama". Chtěl jsem zkusit minimálku a zhruba ve 20m nad zemí stahnul plyn a pomalu přitahoval. Chipmunk spadnul do vývrtky nečekaně rychle a i když jsem srovnal kormidla a přidal plný plyn, už jsem to nestihl a Chipmuk se "rozstřelil" o zem na sto kousků.. Poučení pro příště - než budu zas zkoušet blbiny, je lépe být výš..

Mohu-li nějak letadlo hodnotit zkusím to takto:
Model Chipmunku 10e od Hyperionu je vzhledově moc pěkný kousek. Je opravdu polomaketově zpracován a kvalita zpracování je dobrá. S 3S1P 2200mAh ačkoliv je doporučován výrobcem je ale váha cca 750g což je o cca 150g více, než udává výrobce.
Vzhledem k poměrně malé ploše nosných ploch je nutno udržovat poměrně svižnou rychlost letu, což násobeno "malostí" modelu klade velké nároky na pilotáž. Ovládání modelu samo o sobě nebylo problémem - létání bylo celkem příjemné, jen ztrátu rychlosti model neodpouští...
Jednu připomínku bych měl ještě k podvozku. Kola jsou uchycena na poměrně tvrdém drátu ohnutém do Z a tento je zapuštěn do špalíku v křídle. Hned po dvou přistáních se ale špalík urhl a "chrastil" v křídle a kola získala "zemědělskou" vůli. Případným zájemcům o tento model bych tedy doporučil výměnu originálního tuhého drátu za drát ocelový - pružnější a těsně pod křídlo udělat smyčku pro odpružení, možná by se pak špalíky v křídle nevylámaly. I přesto - vzhledem k malým kolečkům - doporučuji přistávat na dobře upravený povrch a s co největším citem.
Mohu-li nějak letadlo hodnotit zkusím to takto:
Model Chipmunku 10e od Hyperionu je vzhledově moc pěkný kousek. Je opravdu polomaketově zpracován a kvalita zpracování je dobrá. S 3S1P 2200mAh ačkoliv je doporučován výrobcem je ale váha cca 750g což je o cca 150g více, než udává výrobce.
Vzhledem k poměrně malé ploše nosných ploch je nutno udržovat poměrně svižnou rychlost letu, což násobeno "malostí" modelu klade velké nároky na pilotáž. Ovládání modelu samo o sobě nebylo problémem - létání bylo celkem příjemné, jen ztrátu rychlosti model neodpouští...
Jednu připomínku bych měl ještě k podvozku. Kola jsou uchycena na poměrně tvrdém drátu ohnutém do Z a tento je zapuštěn do špalíku v křídle. Hned po dvou přistáních se ale špalík urhl a "chrastil" v křídle a kola získala "zemědělskou" vůli. Případným zájemcům o tento model bych tedy doporučil výměnu originálního tuhého drátu za drát ocelový - pružnější a těsně pod křídlo udělat smyčku pro odpružení, možná by se pak špalíky v křídle nevylámaly. I přesto - vzhledem k malým kolečkům - doporučuji přistávat na dobře upravený povrch a s co největším citem.
neděle 1. března 2009
Chipmunk - zálet
Tak po dlouhých čtyrech měsících, které uběhly od nákupu stavebnice na výstavě Model-hobby konečně nadešel čas, kdy se Chipmunk poprvé odpoutal od matičky země!
Počasí sice nebylo nic moc, zataženo, ale teplota kolem 6°C a skoro bezvětří. Protože jsem přes zimu létal pouze na simulátoru a z Chipmunka jsem měl trochu strach - že to bude divoch - tak jsem poprosil kamaráda Luboše o prvolet. Luboš mě ujistil, že se není čeho bát a tak jsem druhý let už letěl sám.
Přes všechny obavy Chipmunk létá krásně a pokud se drží na rychlosti, tak i nezáludně. Na žádné větší "rošťačení" jsem si zatím netroufl..to až se víc skamarádíme :-)
Nebyla to pouze premiéra letadla, ale také 2,4GHz systému JETI Duplex. V celku vlastně není o čem psát...vše fungovalo naprosto v pořádku a k mé naprosté spokojenosti!
Počasí sice nebylo nic moc, zataženo, ale teplota kolem 6°C a skoro bezvětří. Protože jsem přes zimu létal pouze na simulátoru a z Chipmunka jsem měl trochu strach - že to bude divoch - tak jsem poprosil kamaráda Luboše o prvolet. Luboš mě ujistil, že se není čeho bát a tak jsem druhý let už letěl sám.
Přes všechny obavy Chipmunk létá krásně a pokud se drží na rychlosti, tak i nezáludně. Na žádné větší "rošťačení" jsem si zatím netroufl..to až se víc skamarádíme :-)
Nebyla to pouze premiéra letadla, ale také 2,4GHz systému JETI Duplex. V celku vlastně není o čem psát...vše fungovalo naprosto v pořádku a k mé naprosté spokojenosti!
pátek 16. ledna 2009
MUI 75A, JetiBox, Jeti Duplex
Jak jsem již psal dříve, můj vysílač jsem vybavil univerzálním modulem Duplex od Jeti. Nebyla by to moje duše technika a hračičky, kdyby hned nezatoužila využívat všech možností, co systém Duplex nabízí. Inu vydal jsem se na další nákup a pořídil senzor MUI 75A pro měření napětí do 60V a proudu 75A a Jetiboxu.


Na systému mě zaujalo nejen to, že údaje o napětí a proudu palubních pohonných akumulátorů lze přes systém Duplex přenášet do vysílače, ale i možnost senzor s Jetiboxem použít i v "offline" verzi jako domácí ampérmetr do 75A. Zrovna jsem totiž řešil aktuální potřebu změřit odběr motoru sahající nad schopnosti mého multimetru a zvažoval jsem koupi modelářského wattmetr, ale nákupem MUI 75A jsem zabil "dvě mouchy jednou ranou". JetiBox má ale ještě širší možnosti použití, o tom ale dále.

Senzor MUI 75A je velký necelé 3cm. Má asi 20cm dlouhý "datový" kabel - ten se připojuje do konektoru EXT na přijímači, nebo přímo do Jetiboxu, dále dva vodiče pro měření napětí a konečně dvě zabudované dutinky 4mm pro měření proudu.

Protože hodlám měřit napětí pohonného akumulátoru (případný přijímačový akumulátor dokáže Duplex měřit již v "základu") a protože chci v budoucnu využívat senzor ve více modelech, zhotovil jsem si dva mezikusy z odbočkami pro měření napětí. Akumulátor se tedy nyní připojí na konektory vpravo a regulátor kladným pólem přímo do senzoru a mínusem do mezikusu.
Aby v budoucnu nebyla jakkoli omezena variabilita použití, vodiče pro měření napětí jsem vybavil konektory 2mm. Celá sestava je zřejmá z obrázku.

Po dokončení mezikusů jsem hned čidlo začal testovat na stole. JetiBox je napájen čtyřčlánkem NIMH (což je jediná nevýhoda oproti wattmetru, který je napájen z měřeného zdroje). Do druhého konektoru Jetiboxu je připojeno čidlo. Pro testy jsem použil dvoučlánek LiPol a "čtyřstovku" se stejnosměrným regulátorem ze šuplíku. Regulátor je pro účel tohoto testu ovládán klasickým přijímačem 35MHz.
Nechci citovat návod, ale v této konfiguraci se na displeji Jetiboxu zobrazuje aktuální napětí a proud. V dalších podmenu pak můžeme zjistit aktuální vyčerpanou kapacitu, dobu průchodu proudu, minimální a maximální hodnoty a další. Pochopitelně všechny možnosti demonstrované na tomto "stolním" testu zůstávají i při bezdrátovém provozu přes přijímač Duplex. Pro provoz elektroletů bude asi nejzásadnější informace o vyčerpané kapacitě, ale již se také moc těším na porovnání proudu ze statického měření a ze vzduchu. S touto možností je optimalizace pohonu a vrtule hračkou!
Zde je krátké video z testu:
K mému vysílači plánuji připevnit držáček na Jetibox, abych mohl údaje sledovat při letu, ale obrovskou výhodou také je, že Jetiboxem lze nastavit limity pro proud, napětí a kapacitu. Po překročení některého parametru začne pípat modul ve vysílači morseovkou písmena U, I, nebo C podle toho, který limit byl přerušen. Jetibox tedy nemusíme sledovat, ba ani nemusí být připojen a modul ve vysílači nám - například tónem -.-. (Capacity) dá vědět, že je čas přistát....
Nebyl by výčet možností systému úplný, kdybych nezmínil další "vychytávku" Jetiboxu a tím je možnost používat jej jako testeru serv.

Stačí jednoduše připojit čtyřčlánek - nebo jiný odpovídající zdroj a do druhého konektoru servo.
Jetibox automaticky rozpozná situaci a přepne se do režimu servotesteru. Zde máme možnost volit generátor impulzů (například pro nastavení středu), cyklovač s možností určit délku i rychlost dráhy a test rychlosti serva. Úhloměrem nastavíme potřebnou dráhu páky (většinou 60°) a Jetibox nám oznámí čas potřebný pro přejetí dráhy..úžasné!
Ve výčtu možností nesmím zapomenout uvést to, pro co byl Jetibox původně určen, to jest nastavování regulátorů JETI řady SPIN. I zde jsou možnosti široké, od základních nastavení časování, brzdy, vypínacích napětí, až po odečítání max proudů a teploty přímo z regulátoru.
Zde je jediná škoda, že regulátory SPIN jsou bohužel jedny z nejdražších na trhu.
Závěrem mohu jen a jen chválit. Mám nejen velkou radost ze všech možností komponentů systému Duplex, ale i z toho, že se konstruktérům podařilo realizovat tak promyšlený a všestranný systém. A těší to o to víc, že to bylo vymyšleno "u nás doma" v Čechách!
Dávám systému Duplex velkou jedničku a přeji celosvětový úspěch!


Na systému mě zaujalo nejen to, že údaje o napětí a proudu palubních pohonných akumulátorů lze přes systém Duplex přenášet do vysílače, ale i možnost senzor s Jetiboxem použít i v "offline" verzi jako domácí ampérmetr do 75A. Zrovna jsem totiž řešil aktuální potřebu změřit odběr motoru sahající nad schopnosti mého multimetru a zvažoval jsem koupi modelářského wattmetr, ale nákupem MUI 75A jsem zabil "dvě mouchy jednou ranou". JetiBox má ale ještě širší možnosti použití, o tom ale dále.

Senzor MUI 75A je velký necelé 3cm. Má asi 20cm dlouhý "datový" kabel - ten se připojuje do konektoru EXT na přijímači, nebo přímo do Jetiboxu, dále dva vodiče pro měření napětí a konečně dvě zabudované dutinky 4mm pro měření proudu.

Protože hodlám měřit napětí pohonného akumulátoru (případný přijímačový akumulátor dokáže Duplex měřit již v "základu") a protože chci v budoucnu využívat senzor ve více modelech, zhotovil jsem si dva mezikusy z odbočkami pro měření napětí. Akumulátor se tedy nyní připojí na konektory vpravo a regulátor kladným pólem přímo do senzoru a mínusem do mezikusu.
Aby v budoucnu nebyla jakkoli omezena variabilita použití, vodiče pro měření napětí jsem vybavil konektory 2mm. Celá sestava je zřejmá z obrázku.

Po dokončení mezikusů jsem hned čidlo začal testovat na stole. JetiBox je napájen čtyřčlánkem NIMH (což je jediná nevýhoda oproti wattmetru, který je napájen z měřeného zdroje). Do druhého konektoru Jetiboxu je připojeno čidlo. Pro testy jsem použil dvoučlánek LiPol a "čtyřstovku" se stejnosměrným regulátorem ze šuplíku. Regulátor je pro účel tohoto testu ovládán klasickým přijímačem 35MHz.
Nechci citovat návod, ale v této konfiguraci se na displeji Jetiboxu zobrazuje aktuální napětí a proud. V dalších podmenu pak můžeme zjistit aktuální vyčerpanou kapacitu, dobu průchodu proudu, minimální a maximální hodnoty a další. Pochopitelně všechny možnosti demonstrované na tomto "stolním" testu zůstávají i při bezdrátovém provozu přes přijímač Duplex. Pro provoz elektroletů bude asi nejzásadnější informace o vyčerpané kapacitě, ale již se také moc těším na porovnání proudu ze statického měření a ze vzduchu. S touto možností je optimalizace pohonu a vrtule hračkou!
Zde je krátké video z testu:
K mému vysílači plánuji připevnit držáček na Jetibox, abych mohl údaje sledovat při letu, ale obrovskou výhodou také je, že Jetiboxem lze nastavit limity pro proud, napětí a kapacitu. Po překročení některého parametru začne pípat modul ve vysílači morseovkou písmena U, I, nebo C podle toho, který limit byl přerušen. Jetibox tedy nemusíme sledovat, ba ani nemusí být připojen a modul ve vysílači nám - například tónem -.-. (Capacity) dá vědět, že je čas přistát....
Nebyl by výčet možností systému úplný, kdybych nezmínil další "vychytávku" Jetiboxu a tím je možnost používat jej jako testeru serv.

Stačí jednoduše připojit čtyřčlánek - nebo jiný odpovídající zdroj a do druhého konektoru servo.
Jetibox automaticky rozpozná situaci a přepne se do režimu servotesteru. Zde máme možnost volit generátor impulzů (například pro nastavení středu), cyklovač s možností určit délku i rychlost dráhy a test rychlosti serva. Úhloměrem nastavíme potřebnou dráhu páky (většinou 60°) a Jetibox nám oznámí čas potřebný pro přejetí dráhy..úžasné!
Ve výčtu možností nesmím zapomenout uvést to, pro co byl Jetibox původně určen, to jest nastavování regulátorů JETI řady SPIN. I zde jsou možnosti široké, od základních nastavení časování, brzdy, vypínacích napětí, až po odečítání max proudů a teploty přímo z regulátoru.
Zde je jediná škoda, že regulátory SPIN jsou bohužel jedny z nejdražších na trhu.
Závěrem mohu jen a jen chválit. Mám nejen velkou radost ze všech možností komponentů systému Duplex, ale i z toho, že se konstruktérům podařilo realizovat tak promyšlený a všestranný systém. A těší to o to víc, že to bylo vymyšleno "u nás doma" v Čechách!
Dávám systému Duplex velkou jedničku a přeji celosvětový úspěch!
úterý 30. prosince 2008
JETI Duplex a Futaba FX-18
K vánocům jsem si naježil 2,4GHz modul od Jeti Duplex TU a přijímač R6.


Modul TU protože mám vysílač Futaba FX-18v2 který má VF modul pevně vestavěný, bez možnosti jeho výměny.
Při instalaci modulu jsem v zásadě postupoval dle instrukcí a obrázků na stránkách výrobce:
http://www.jetimodel.cz/cze/montaz_duplex/FX-18.pdf
http://www.jetimodel.cz/foto/vysilace/Futaba-FX-18-I.jpg
http://www.jetimodel.cz/foto/vysilace/Futaba-FX-18-II.jpg
Na rozdíl od návodu, jsem ale nechtěl úplně deaktivovat pásmo 35MHz, protože mám ještě spoustu klasických FM i PCM přijímačů, které je škoda vyhazovat.
Rozhodl jsem se tedy pro instalaci přepínače, kterým bude možno přepínat mezi 35 a 2,4.
Detaily montáže je vidět na následujících fotkách:

Modul přesně pasuje na sloupky, kde je uchycen plošný spoj trimů. Je třeba jen přidat distanční podložky a delší šroubky.

Pro jistotu jsem pod modul dal izolační podložku. Dobře posloužil plast z obalu ve kterém byl modul zabalen.

Červený drát napájení (označený v návodu od Jeti) jsem přeštípl a nastavil, tak aby jednak dosáhl až k plánovanému přepínači a tak aby zbyl ještě dostatečný kousek drátu v plošném spoji VF části. Napájení je zapojeno na střední kontakt spínače. Na jedné straně je pak napájení původního VF modulu, na třetím kontaktu přepínače je napájení modulu Duplex.

Minusový vodič jsem oproti návodu nepřerušil a mínus pro modul Duplex jsem připájel přímo na konektor vlevo vedle akumulátorů.

Zde je hotová montáž. Pro přepínání VF dílů je určen přepínač s červenou čepičkou. Zatím jsem využil standardní pozice pro spínač. Dále uvidím, zda nebude lepší přepínač umístit někde mimo operační prostor, aby nemohlo dojít k jeho náhodnému přepnutí.
Vlevo dole na obrázku je ještě vidět prozatímní vývod pro Jetibox. Ještě plánuji instalaci 3,5mm jack panelového konektoru pro připojování Jetiboxu, ale bohužel zrovna doma žádný panelový konektor nemám.
První spárování a domácí test s přijímačem R6 proběhl naprosto bez problémů. I v režimu TEST jsem v bytě nenašel místo, kde by došlo ke ztrátě signálu. O testech z provozu budu informovat.


Modul TU protože mám vysílač Futaba FX-18v2 který má VF modul pevně vestavěný, bez možnosti jeho výměny.
Při instalaci modulu jsem v zásadě postupoval dle instrukcí a obrázků na stránkách výrobce:
http://www.jetimodel.cz/cze/montaz_duplex/FX-18.pdf
http://www.jetimodel.cz/foto/vysilace/Futaba-FX-18-I.jpg
http://www.jetimodel.cz/foto/vysilace/Futaba-FX-18-II.jpg
Na rozdíl od návodu, jsem ale nechtěl úplně deaktivovat pásmo 35MHz, protože mám ještě spoustu klasických FM i PCM přijímačů, které je škoda vyhazovat.
Rozhodl jsem se tedy pro instalaci přepínače, kterým bude možno přepínat mezi 35 a 2,4.
Detaily montáže je vidět na následujících fotkách:
Modul přesně pasuje na sloupky, kde je uchycen plošný spoj trimů. Je třeba jen přidat distanční podložky a delší šroubky.
Pro jistotu jsem pod modul dal izolační podložku. Dobře posloužil plast z obalu ve kterém byl modul zabalen.
Červený drát napájení (označený v návodu od Jeti) jsem přeštípl a nastavil, tak aby jednak dosáhl až k plánovanému přepínači a tak aby zbyl ještě dostatečný kousek drátu v plošném spoji VF části. Napájení je zapojeno na střední kontakt spínače. Na jedné straně je pak napájení původního VF modulu, na třetím kontaktu přepínače je napájení modulu Duplex.
Minusový vodič jsem oproti návodu nepřerušil a mínus pro modul Duplex jsem připájel přímo na konektor vlevo vedle akumulátorů.
Zde je hotová montáž. Pro přepínání VF dílů je určen přepínač s červenou čepičkou. Zatím jsem využil standardní pozice pro spínač. Dále uvidím, zda nebude lepší přepínač umístit někde mimo operační prostor, aby nemohlo dojít k jeho náhodnému přepnutí.
Vlevo dole na obrázku je ještě vidět prozatímní vývod pro Jetibox. Ještě plánuji instalaci 3,5mm jack panelového konektoru pro připojování Jetiboxu, ale bohužel zrovna doma žádný panelový konektor nemám.
První spárování a domácí test s přijímačem R6 proběhl naprosto bez problémů. I v režimu TEST jsem v bytě nenašel místo, kde by došlo ke ztrátě signálu. O testech z provozu budu informovat.
neděle 21. prosince 2008
neděle 16. listopadu 2008
DHC-1 Super Chipmunk
Tak po několika večerech a jednom víkendu je hotovo! Můj Super Chipmunk je na světě!

Stavba byla bez problémů, vše krásně pasovalo a zapadalo. Nejvíc mě asi natrápily závěsy pantů, respektive jejich lepení do křídel vteřinovým lepidlem, nakonec se ale i to podařilo. Pro focení jsem nasadil i "bačkory" ale na trávě bude asi lépe je sundat. Ještě mám v plánu Chipmunka vylepšit slušivým vrtulovým kuželem.
Teď to bude chtít ještě nějaký ten trénink na simulátoru a několik praktických letů s hodnějšími éry, než se tohohle malého divocha odvážím poslat do vzduchu.. :-)

Stavba byla bez problémů, vše krásně pasovalo a zapadalo. Nejvíc mě asi natrápily závěsy pantů, respektive jejich lepení do křídel vteřinovým lepidlem, nakonec se ale i to podařilo. Pro focení jsem nasadil i "bačkory" ale na trávě bude asi lépe je sundat. Ještě mám v plánu Chipmunka vylepšit slušivým vrtulovým kuželem.
Teď to bude chtít ještě nějaký ten trénink na simulátoru a několik praktických letů s hodnějšími éry, než se tohohle malého divocha odvážím poslat do vzduchu.. :-)
sobota 15. listopadu 2008
Další úpravy Easy Glidera
Další úpravy si Easy Glider vyžádal sám a to tím, že se při jednom letu po přidání plynu ozvalo zachrastění a motor vypochodoval i s motorovou přepážkou..

Moje původní konstrukce - montáž na přepážku z forexu se tedy příliš neosvědčila. Purex sice držel dobře, ale motor se kroutícím momentem "ukroutil" přímo z elaporu..
Zkusil jsem tedy přepážku znovu přilepit a navíc jí ukotvit zatavenými ocelovými strunami. To sice problém vyřešilo, ale po pár letech zas nevydržela přepážka - popraskala mezi šrouby, kterými drží motor. Forex se tedy jako materiál pro přepážku motoru jednoznačně nehodí.
Chca-nechca, dal jsem na odzkoušenou metodu která byla dříve popisována i na stránkách Pelikánu. Zakoupil jsem k motoru zadní montáž a z 3mm překližky vytvořil nové lože.
Lože má tvar zpevněného U a je lepeno 5min Epoxidem. Protože se díky mým úpravám také trochu zkrátil "čumák", pořídil jsem nový, lépe pasující turbokužel o průměru 50mm. Díky většímu kuželi bylo nutno osadit menší listy. Přes několik laborací jsem došel k závěru, že k motoru RAY C2836/08 a kuželu Pelikán 50mm jsou optimální listy Graupner CamFoldingProp 9x6. Motor v této konfiguraci odebírá cca 160W což je dle mého soudu optimum mezi potřebným výkonem a "žravostí".


Když už jsem měl EG na stole rozhodl jsem se ještě pro úpravu zavěšení křidélek. Původní zavěšení na elaporu bylo poněkud tuhé, což zbytečně zatěžovalo a zpomalovalo serva a také neumožňovalo zvětšit poměrně malé výchylky. Zakoupil jsem tedy osvědčené panty z produkce MP-jetu, křidélka odřezal a zalepil na panty. Nyní je pohyb i rozsah křidélek daleko lepší a odrazilo se to i na lepších odezvách na řízení. Vzniklou škvíru mezi křídlem a křidélkem jsem
přelepil textilní lepící páskou Urgo Syval, která je k dostání v lékárnách.
Po výše zmíněných úpravách jsem již absolvoval mnoho letů a to s maximální spokojeností.

Moje původní konstrukce - montáž na přepážku z forexu se tedy příliš neosvědčila. Purex sice držel dobře, ale motor se kroutícím momentem "ukroutil" přímo z elaporu..
Zkusil jsem tedy přepážku znovu přilepit a navíc jí ukotvit zatavenými ocelovými strunami. To sice problém vyřešilo, ale po pár letech zas nevydržela přepážka - popraskala mezi šrouby, kterými drží motor. Forex se tedy jako materiál pro přepážku motoru jednoznačně nehodí.
Chca-nechca, dal jsem na odzkoušenou metodu která byla dříve popisována i na stránkách Pelikánu. Zakoupil jsem k motoru zadní montáž a z 3mm překližky vytvořil nové lože.
Lože má tvar zpevněného U a je lepeno 5min Epoxidem. Protože se díky mým úpravám také trochu zkrátil "čumák", pořídil jsem nový, lépe pasující turbokužel o průměru 50mm. Díky většímu kuželi bylo nutno osadit menší listy. Přes několik laborací jsem došel k závěru, že k motoru RAY C2836/08 a kuželu Pelikán 50mm jsou optimální listy Graupner CamFoldingProp 9x6. Motor v této konfiguraci odebírá cca 160W což je dle mého soudu optimum mezi potřebným výkonem a "žravostí".
Když už jsem měl EG na stole rozhodl jsem se ještě pro úpravu zavěšení křidélek. Původní zavěšení na elaporu bylo poněkud tuhé, což zbytečně zatěžovalo a zpomalovalo serva a také neumožňovalo zvětšit poměrně malé výchylky. Zakoupil jsem tedy osvědčené panty z produkce MP-jetu, křidélka odřezal a zalepil na panty. Nyní je pohyb i rozsah křidélek daleko lepší a odrazilo se to i na lepších odezvách na řízení. Vzniklou škvíru mezi křídlem a křidélkem jsem
přelepil textilní lepící páskou Urgo Syval, která je k dostání v lékárnách.
Po výše zmíněných úpravách jsem již absolvoval mnoho letů a to s maximální spokojeností.
středa 22. října 2008
Hyperion Super Chipmunk 10e
Tak moje zoologická zahrada se zase rozrostla o jeden přírůstek... Už tu máme bobra (Beaver) a Koalu (Augusta Koala) a teď nám tu přibyl vačnatec - tedy Chipmunk - což je taková kanadská veverka :)

Když jsem v pátek 3.října vyrážel na výstavu ModelHobby, říkal jsem si, že bych se tam mohl podívat po nějakém větším, hodném hornoplošníku, na klidné polétání...pak jsem ale na stánku RC Factory uviděl Chipmunka - letadlo mého srdce - a bylo to...místo velkého hodného hornoplošníku mám malého dravého akrobata :-)
Super Chipmunk 10e od Hyperionu má rozpětí 960cm a délku 780cm. Jako pohonná soustava by měl být použit motor cca 150W a LiPo 3S1P. Dále jsou potřeba tři 9g serva, - křidélka ovládá jedno společné a regulátor 20A.
Stavbu jsem ještě z nedostatku času nezačal, nicméně o jejím započetí, průběhu a výsledku zde budu informovat. :-)

Když jsem v pátek 3.října vyrážel na výstavu ModelHobby, říkal jsem si, že bych se tam mohl podívat po nějakém větším, hodném hornoplošníku, na klidné polétání...pak jsem ale na stánku RC Factory uviděl Chipmunka - letadlo mého srdce - a bylo to...místo velkého hodného hornoplošníku mám malého dravého akrobata :-)
Super Chipmunk 10e od Hyperionu má rozpětí 960cm a délku 780cm. Jako pohonná soustava by měl být použit motor cca 150W a LiPo 3S1P. Dále jsou potřeba tři 9g serva, - křidélka ovládá jedno společné a regulátor 20A.
Stavbu jsem ještě z nedostatku času nezačal, nicméně o jejím započetí, průběhu a výsledku zde budu informovat. :-)
Luboš Hort - kabátek pro MiniTitana
Nechci se jakkoli chlubit cizím peřím....ale tahle "maketa" kamaráda Luboše mě opravdu nadchla, tak jsem se rozhodl podělit se o to nadšení i s vámi.
Luboš udělal krásnou kapotáž vrtulníku Hems Dauphin na MiniTitana. Je to jedna z nejhezčích kapotáží, co jsem na MT viděl. Také to je asi tím, že je naprosto jedinečná.
Asi by jste neuhádli, z čeho je vyrobena...věřte, nevěřte - z papíru!

Více fotek a popis stavby naleznete na stránkách Luboše.
Luboš udělal krásnou kapotáž vrtulníku Hems Dauphin na MiniTitana. Je to jedna z nejhezčích kapotáží, co jsem na MT viděl. Také to je asi tím, že je naprosto jedinečná.
Asi by jste neuhádli, z čeho je vyrobena...věřte, nevěřte - z papíru!

Více fotek a popis stavby naleznete na stránkách Luboše.
úterý 21. října 2008
Nové křídlo pro Beavera
Ani jsem se radši dříve nezmiňoval, že chudák Beaver měl nehodu....nojo, v nerovném souboji se stromem přišel o křídlo - bylo na dvě půlky... Už už jsem skoro uvažoval o demontáži elektroniky na jiné účely, ale protože trup havárii přežil v podstatě bez úhony, rozhodl jsem se nakonec postavit křídlo nové.

Protože původní bylo trochu nemaketově krátké (100cm), nové jsem již udělal 120cm, aby proporce odpovídaly originálu. Také jsem udělal vzepětí.
Beaver teď vypadá o mnoho lépe a jsem rád, že neskončil v popelnici.
Moc se těším, až vyjde čas a počasí a budu moc otestovat letové vlastnosti. Od vzepětí si slibuji větší podélnou stabilitu a od větší plochy křídla ještě "hodnější" chování a nižší pádovku.
Už teď domlouvám kameramana, abych mohl Beavera předvést i v pohybu :-)
Protože původní bylo trochu nemaketově krátké (100cm), nové jsem již udělal 120cm, aby proporce odpovídaly originálu. Také jsem udělal vzepětí.
Beaver teď vypadá o mnoho lépe a jsem rád, že neskončil v popelnici.
Moc se těším, až vyjde čas a počasí a budu moc otestovat letové vlastnosti. Od vzepětí si slibuji větší podélnou stabilitu a od větší plochy křídla ještě "hodnější" chování a nižší pádovku.
Už teď domlouvám kameramana, abych mohl Beavera předvést i v pohybu :-)
neděle 21. září 2008
Nesvačilské podívání
I přes nevlídné počasí jsem se v sobotu vypravil na "Nesvačilské podívání". Vybavil jsem se mikinou, svetrem zimni budou a čepicí a bylo mi tak akorát... Díky zimě bylo míň lidí a nebyla tlačenice u dráhy ani u stánků. Pány piloty obdivuju, že v tom vichru létali. Nakonec byly jen 2karamboly. Nejdřív dost ošklivě = totálně havaroval motorizovaný praještěr a pak ještě Pavel Kefurt drbnul vrtulkou u Raptora 90 a trochu helinu pocuchal při nouzáku..ale to co s ní předtím předváděl opravdu bralo dech...fakt je to kluk šikovná. Třešničkou na konci programu byl start cca 2,5m rakety. Viděl jsem to prvně..zajímavé, ale poněkud krátké představení :)
Mno...už aby bylo jaro...
Mno...už aby bylo jaro...
neděle 14. září 2008
Letecký trenažér Boeing 737NG
Jak jsem již při založení tohoto webu předeslal a jak již samotný název stránek vypovídá, je to tu o všem co se letadel týká, nejen tedy o RC modelech. Z jiného než RC soudku je tedy i tento příspěvek.
Kamarád mě upozornil na tento velmi zajímavý web http://www.737ng.cz/
Parta bláznů - v tom nejlepším slova smyslu, zde představuje "domácí" simulátor Boeingu 737NG založený na Microsoft Flight Simulatoru. Podle fotografií je to počin v pravdě uctyhodný.
Simulátor sice nemá potřebné certifikace, takže jej nelze využít pro opravdovský výcvik, ale pro nadšence do létání, bez reálných ambicí na post pilota, je to určitě velmi zajímavé.

Je pochopitelné, že taková sranda něco stojí..a nelze to stavitelům, s ohledem na investované prostředky zazlívat, nicméně ve skrytu duše doufám, že až poleví první vlna zájmu, že ceny půjdou alespoň trochu dolů, abych si mohl dovolit víc než základní půlhodinu + 15 min předletové přípravy za 2.500,-Kč..
Kamarád mě upozornil na tento velmi zajímavý web http://www.737ng.cz/
Parta bláznů - v tom nejlepším slova smyslu, zde představuje "domácí" simulátor Boeingu 737NG založený na Microsoft Flight Simulatoru. Podle fotografií je to počin v pravdě uctyhodný.
Simulátor sice nemá potřebné certifikace, takže jej nelze využít pro opravdovský výcvik, ale pro nadšence do létání, bez reálných ambicí na post pilota, je to určitě velmi zajímavé.

Je pochopitelné, že taková sranda něco stojí..a nelze to stavitelům, s ohledem na investované prostředky zazlívat, nicméně ve skrytu duše doufám, že až poleví první vlna zájmu, že ceny půjdou alespoň trochu dolů, abych si mohl dovolit víc než základní půlhodinu + 15 min předletové přípravy za 2.500,-Kč..
sobota 26. července 2008
Transall C160 video
V pátek 25.7.2008 se docela umoudřilo počasí, tak jsem vzal Transalla na Točnou a provedl první let. Nemohu napsat "zálet" jelikož letadlo už ve vzduchu bylo. Tentokrát to ale bylo poprvé s novým pilotem :)
Transall rozhodně není přemotorovaný, takže k úspěšnému startu je potřeba kvalitní "odhoz". Jirkovi MI5 se to povedlo až na třetí pokus, jak je ostatně vidět na videu. Pak už to ale Jirka dostal "do ruky" a další starty již byly super :)
Transall se nese vzduchem opravu maketově. Na výškovku se musí opravdu opatrně a létá se skoro stále pod plným plynem. Přeci jen váha 1,7Kg je na dvé stejnosměrné Jamary docela dost.
Výměna motorů za střídavé by mu slušela. Transall se ale krásně nese vzduchem a zvuk dvou motorů je úžasný....asi jsem se právě zamiloval do dvoumotoráků.. :)
Transall rozhodně není přemotorovaný, takže k úspěšnému startu je potřeba kvalitní "odhoz". Jirkovi MI5 se to povedlo až na třetí pokus, jak je ostatně vidět na videu. Pak už to ale Jirka dostal "do ruky" a další starty již byly super :)
Transall se nese vzduchem opravu maketově. Na výškovku se musí opravdu opatrně a létá se skoro stále pod plným plynem. Přeci jen váha 1,7Kg je na dvé stejnosměrné Jamary docela dost.
Výměna motorů za střídavé by mu slušela. Transall se ale krásně nese vzduchem a zvuk dvou motorů je úžasný....asi jsem se právě zamiloval do dvoumotoráků.. :)
středa 23. července 2008
Transall C160
Tak mám další přírůstek do letadlové flotily...:) Je to Transall C160. Vyroben byl v profesionálním leteckém závodě Luboše Horta na základě materiálu dodaného solečností RCFly
Transall C160 má rozpětí 1,5m, váhu 1,7Kg a pohánějí jej dva stejnorměrné motory Jamara 480. Ovládána jsou křidélka a výškovka. Směrovka je pevná. Vrtule 6x4 vyvíjejí statický tah cca 650g.
Pohoným akumulátorem je 7článek NICD SANYO 1700mAh. Transall má za sebou nasazení v tvrdých vojenských misích a tedy na jeho plášti je již několik šrámů po vzdušných soubojích. Pro civilní využití v kterém bude ale nyní nasazen to ale není na závadu :)
Moc se těším až se konečně umoudří počasí, pak snad budou i nějaké "letové" fotky..

Transall C160 má rozpětí 1,5m, váhu 1,7Kg a pohánějí jej dva stejnorměrné motory Jamara 480. Ovládána jsou křidélka a výškovka. Směrovka je pevná. Vrtule 6x4 vyvíjejí statický tah cca 650g.
Pohoným akumulátorem je 7článek NICD SANYO 1700mAh. Transall má za sebou nasazení v tvrdých vojenských misích a tedy na jeho plášti je již několik šrámů po vzdušných soubojích. Pro civilní využití v kterém bude ale nyní nasazen to ale není na závadu :)
Moc se těším až se konečně umoudří počasí, pak snad budou i nějaké "letové" fotky..
pondělí 2. června 2008
MiniTitan video
Tak po pěti měsících od prvního letu MiniTitana jsem se už odvážil na trochu větší let po obloze :)
Ladným bych ho ještě nenazval, ale hlavní je, že jsem to nerozbil :)
Ladným bych ho ještě nenazval, ale hlavní je, že jsem to nerozbil :)
sobota 31. května 2008
Helimodel 2008
V sobotu 31.5.2008 jsem se vydal do Hradce Králové na akci Helimodel 2008. Počasí přálo a akce to byla moc povedená. Desetiminutové video z akce je možno shlédnout zde:
středa 28. května 2008
Nové letadlo
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)